کد مطلب:26085
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:35
مرتد به چه كسي گفته مي شود وآيا فرد مسلماني بخواهد به يكي از اديان پيامبران اولوالعزم بپيوندد، مرتد محسوب مي شود؟
مرتد به كسي گفته مي شود كه پس ازاسلام به كفر بازگردد.چه اينكه اسلام اوليه او تبعيت از پدر ومادر باشد ويا براساس تحقيق برگزيده باشد .
2- حكم مرتد دراديان ديگر : ارتداد از ديدگاه اديان مختلف جرم است ومجازات آن نيز مرگ است وحتي دربرخي از منابع اديان موجود، حكم آن بسيار شديدتر از اسلام است. دراينجا به اختصار به ذكر دومنبع از كتاب مقدس عهد قديم وجديد بسنده مي كنيم.
اگر برادرت يا پسر مادرت يا پسر ويا دختر تو يا زن هم آغوش تو ويا رفيق تو كه مثل جان تو است تو را سراً اغوا نموده بگويد كه برويم تا خدايان غيري كه تو وآباي تو ندانستيد عبادت نماييم ...او را قبول مكن واو را گوش مده وچشم تو براو رحمت ننمايد واو را متحمل مشو ووي را پنهان مدار البته او را به قتل رسان اولاً دست تو به قتلش دراز شود وبعد دست تمامي قوم و او را با سنگ سنگسار نما تا بميرد به سبب اين كه جوياي اين بود كه تو را از خداوند خداي تو را از زمين مصر از خانه بندگي بيرون آورد براند تا تمامي اسراييليان بشنوند وبترسند وبار ديگر چنين امر شنيع را درميان ما مرتكب نشوند...10 اگر كسي دانسته گناه بكند وگناهش هم اين باشد كه مسيح را كه نجات دهنده او است رد كند. آن هم بعد از اين كه با خبر شده است كه مسيح آمده است تا گناهان او را ببخشد، اين گناه با خون مسيح پاك نمي شود وديگر راه فراري از شر چنين گناهي نيست. بلي، راه ديگري جز اين كه انتظار مجازات وحشتناكي باشد كه از خشم و غضب شديد خدا به او مي رسد، همان خشم و غضبي است كه تمام دشمنان خدا را مي سوزاند وهلاك مي كند. كسي كه قوانين موسي را مي شكست، اگر دويا سه نفر به گناه او شهادت مي دادند، آن شخص بدون تحرم جابه جا كشته مي شد. حالا فكر مي كنيد چه مجازات وحشتناك تري در انتظار كساني است كه فرزند خدا را زير پا لگدمال كرده اند وخون او را كه براي رفع گناهانشان ريخته شد، دست كم گرفته وناپاك به حساب آورده اند، وروح پاك خدا كه درهاي رحمت خدا را به روي عزيزان خدا باز مي كند بد گفته وبي حرمتي كرده ا ند.11از اين دو فراز از عهد قديم وعهد جديد به دست مي آيد كه حكم ارتداد دردين يهود ومسيح مانند اسلام مرگ است . اما بايد توجه داشت كه : 1- آنچه ذكرشد ازمنابع موجود عهد قديم وجديد است وبه هيچ وجه نمي تواند بيانگر حكم ارتداد از ديدگاه شريعت حضرت موسي(ع) وعيسي(ع) باشد . يعني معلوم نيست شرايط ارتداد و نوع چگونگي قتل مرتد دقيقاً آن باشد كه در اين متون آمده است.2- تفكر حاكم برجهان مسيجيت امروز، هرگونه دخالتي را درقانونگذاري اجتماعي از دين سلب كرده است لذا قوانين جزايي امروز كشورهاي مسيحي نمي تواند بيانگر دين مسيح حتي نزد ارباب كليسا باشد.3-فلسفه اي كه مرتد از عهد قديم ذكر شد ونيز آنچه به عنوان عظمت گناه مرتد ازعهد جديد بيان شد هر دو به شكل كاملتري در فلسفه حكم مرتد از ديدگاه اسلام تبيين شد كه مي توانيد آن را مقايسه كنيد. نتيجه آن كه حكم مرتد في الجمله درهمه اديان ومذاهب قتل است وفقط درشروط آن اختلاف اندكي وجود دارد .
(1) بقره/217؛آل عمران 149/151
(2) بقره/109
(3) محمد/25
(4) آل عمران/72
(5) تفسير نمونه، ج 2،ص 466
(6) بقره/217
(7) آل عمران/86-90
(8) نساء/137
(9) الميزان، علامه طباطبائي،ج5،ص113،ذيل آيه 137 سروه نساء
(10) منبع عهد قديم : سفر توريه مثني،فصل 13،(مشتمل بر 18 آيه)كتاب المقدس، ترجمه وليم گلن، دار السلطنه لندن، 1856ميلادي و1272 هجري،ص 357-358 الكتاب المقدس ـ دارالمشرق، بيروت، سفر تثنيه الاشتراع، الفصل 13،صص 379- 380
منبع عهد جديد : نامه اي به مسيحيان يهودي نژاد عبرانيان، بند 10، جمله 26-32 (انجيل عيسي مسيح، ترجمه تفسيري عهد جديد، سازمان ترجمه تفسيري كتاب مقدس، تهران، 1357،ص305-306
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.